Sumar, la formació d'esquerres de la vicepresidenta espanyola Yolanda Díaz, ha presentat una proposició no de llei en el Congrés amb la qual planteja declarar obligatori el servei públic de trens a la nit, amb l'objectiu que Renfe o "qualsevol altra" empresa que dona servei de trens estigui obligada. La iniciativa sorgeix després de la negativa de l'operadora espanyola a recuperar aquest servei nocturn després de la pandèmia, per la seva baixa rendibilitat econòmica.

Segons Renfe, els trens nocturns van registrar pèrdues de 25 milions d'euros en el seu últim exercici. El govern espanyol va indicar en una resposta parlamentària sobre aquest mateix tema que aquests trens nocturns són un servei comercial de Renfe, i per tant els trajectes que realitzin han de ser sostenibles econòmicament "per si mateixos", sense ajudar-se de cap aportació pública.

No obstant això, la formació liderada per Yolanda Díaz, que també forma part de l'Executiu com a soci minoritari, matisa el criteri de Transports i recorda que l'alta velocitat a Espanya "també és deficitària", segons l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF). En aquest context, Sumar proposa que els trajectes nocturns de ferrocarril siguin declarats com a servei públic i sigui obligatori que Renfe o una altra operadora els ofereixin per llei.

A més, afegeix una petició per a executar un pla de recuperació dels trajectes nocturns en ferrocarril que connectarien amb Portugal i amb França, a través d'Hendaia/Irun i a través del Pertús en la línia d'alta velocitat. "Si arriba el cas, el Govern podrà convocar un concurs internacional per a dur a terme aquest pla", postil·la.

Competir amb l'avió

Un altre argument que esgrimeix el grup polític per a defensar la recuperació dels trens nocturns és que serveixen per a reduir els vols curts, tal com es va pactar amb el PSOE en l'acord de Govern de coalició. Però en aquesta competència, diu Sumar, el tren i l'avió no estan en les mateixes condicions, perquè els vols estan "fortament subvencionats", ja que el querosè no està gravat, els bitllets d'avió internacionals estan exempts d'IVA i les autoritats territorials proporcionen "grans subvencions en l'ús de les companyies aèries dels aeroports de menor grandària".

"Aquests avantatges, de les quals no gaudeix el transport ferroviari, entren en clara contradicció amb la necessitat de fer front a l'emergència climàtica", denúncia el grup confederal en la seva proposició no de llei. Per això, Sumar inclou un tercer punt en la seva proposta per a fer inventari de la reducció d'emissions que suposaria l'estimulació dels trajectes nocturns de llarga distància per davant dels vols intraestatals.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!