El finançament verd, entesa com a eina que ofereix una via de finançament per a iniciatives acurades amb el medi ambient que opten per les energies renovables per a la seva activació o, també, per a projectes amb enfocament social i inclusiu, està de moda. D'acord amb l'Observatori Espanyol del Finançament Sostenible, el 2023 es van assolir els 68.780 milions d'euros de finançament sostenible a Espanya.

empresa sostenible catalunya acn
 

També les pimes

Avui, fins i tot entre les petites i mitjanes empreses (pimes), el compromís amb la sostenibilitat és moneda comuna. Ho revelen, en concret, informes com l'últim elaborat per la consultora Acquis segons el qual el 64% d'aquestes empreses ha pres ja mesures per adaptar els seus productes i serveis als Objectius de Desenvolupament Sostenible. Aquí arribats, el finançament verd es destaca com una de les eines més útils de què aquest tipus d'empreses petites i mitjanes disposa per encarar amb solidesa el camí de la sostenibilitat. Així, subsectors financers com els del lísing i el rènting permeten a aquests negocis actualitzar la seva maquinària amb certificacions d'eficiència energètica o tecnologies més netes, el que contribueix significativament a la reducció de l'empremta de carboni. A més, en evitar la compra permanent d'equips, s'impulsa l'economia circular i es redueix el desaprofitament al final del cicle de vida.

Altres beneficis

A més dels beneficis ambientals, ètics i de compliment, aquesta modalitat financera també facilita l'accés a incentius fiscals i subvencions, mentre permet l'actualització constant d'equips per complir les regulacions ambientals i els criteris ASG en evolució. En permetre provar noves tecnologies sense compromisos a llarg termini, el lísing i rènting promouen la innovació verda i el desenvolupament de productes més sostenibles. "Sens dubte, optar per vies de finançament verd contribueix que les petites i mitjanes empreses no només compleixin les seves necessitats d'actualització d'equipaments, sinó que també siguin agents del canvi i aportin valor a la seva marca, els seus serveis, els seus clients i a la societat en general" conclou, Luis Targhetta, portaveu d'Acquis