El Govern espanyol ha reformat la Llei General de Telecomunicacions per combatre les estafes telefòniques. Actualment, el 76% dels espanyols ha rebut trucades o missatges fraudulents, segons dades recents. Les mesures inclouen restriccions més estrictes per evitar que els estafadors utilitzin trucades i SMS per robar informació personal o financera. Entre les noves normes destaquen l'obligació de registrar els números utilitzats en campanyes comercials i la implementació de mecanismes de bloqueig de números.
Malgrat tot això, aquest fet no impedeix que continuïn arribant promocions via telefònica, fins i tot fora dels horaris que marca la normativa i quan el consumidor està inscrit en la Llista Robinson. A més, tant és així que 9 de 10 espanyols ha rebut almenys una trucada|crida no comercial no desitjada l'últim any, per tant, davant d'aquest elevat nombre d'afectats, el Govern anuncia noves mesures per acabar amb les estafes telefòniques.
Com evitar les anomenades spam i el problema de l'spam persistent
Malgrat les noves normatives, molts ciutadans encara reben anomenades spam. Per combatre-les, els usuaris poden registrar-se en la Llista Robinson, utilitzar aplicacions de bloqueig de trucades i activar funcions anti-spam als seus dispositius mòbils. Tanmateix, el problema persisteix a causa que algunes empreses, especialment fora d'Espanya, aconsegueixen evadir les regulacions. A més, certs serveis telefònics vulnerables permeten als estafadors disfressar els seus números, complicant encara més la protecció.
Per frenar aquestes 'trampes', Óscar López, ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, concreta les mesures per acabar amb les estafes mitjançant trucades de telèfon com per missatges de text:
Bloqueig dels números no assignats: Es bloquejaran les trucades provinents de números que no estiguin assignats a cap client, operador o servei.
Bloqueig de trucades i SMS amb origen internacional, encara que tinguin numeració nacional.
Prohibició de numeració mòbil per a trucades comercials: Els usuaris podran detectar que una trucada és un frau si reben una trucada des d'una determinada numeració.
Creació d'una base de dades, que gestionarà la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència, amb els usuaris que utilitzen
alfanumèrics en els seus missatges: Aquells missatges procedents d'entitats no incloses en aquesta base de dades quedaran bloquejats.
Evitar anomenades spam
La majoria dels usuaris acostumen a bloquejar els números spam, d'altres s'apunten a la Llista Robinson i hi ha els qui s'asseguren que els seus mòbils detectin els contactes publicitaris en activar l'opció 'Detecció de trucades i spam'. No obstant això, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recomana altres mesures més efectives:
D'una banda, fer atenció a les caselles que es marquen a l'hora d'omplir formularis o accedir a plataformes i serveis: en algunes, s'està donant autorització perquè es posin en contacte per telèfon.
D'altra banda, demanar sempre que s'identifiquin correctament i preguntar si tenen una autorització o si estan legitimats per realitzar la trucada: En cas que s'hagi autoritzat, pots revocar l'esmentada decisió en la mateixa trucada.
Amb totes aquestes mesures, el Govern busca una vegada per sempre una protecció més efectiva dels ciutadans davant els fraus que utilitzen la tecnologia i, més en concret, les anomenades spam que estan en ple auge en el nostre dia a dia.