La decisió, comunicada pel Govern aquesta setmana, de prorrogar el Pla Moves III d'incentius per a la compra de vehicles elèctrics ha estat acollida amb certa fredor pels agents implicats. Després de la dimissió –precisament per la, segons la seva opinió, falta d'empenta del Govern a l'hora d'impulsar l'electrificació de la mobilitat a Espanya- de Wayne Griffiths com a president de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions, altres agents com, per exemple, companyies elèctriques amb serveis específics per a vehicles elèctrics com Chippio, continuen considerant que els ajuts no són tot l'|com deeficaces que deguessin. "Desafortunadament, l'eficàcia dels ajuts a la compra de vehicles elèctrics continua sense resoldre's. Això dificulta la transició cap a una flota electrificada de vehicles, tal com estableix el Pla d'Energia i Clima. És decebedor, però no deixa de ser una bona notícia que es continuï fomentant el pas a l'electrificació", assenyala Pol Brau, responsable d'Operacions de Chippio.

bateria cotxe electrico
 

Què implica la pròrroga?

La pròrroga del Moves III allarga fins al 31 de desembre d'aquest any un pla que permet, per exemple, a qui adquireixi un cotxe elèctric o híbrid endollable amb més de 90 quilòmetres d'autonomia beneficiar-se de fins a 7.000 euros de descompte sempre i quan el preu del cotxe nou no superi els 45.000 euros; 53.000 si té vuit places. Per a models híbrid endollables amb una autonomia d'entre 30 i 90 quilòmetres, la quantia arriba fins a 5.000 euros, amb un preu màxim, de nou, de 45.000 euros. Hi ha, tanmateix, un problema que es manté: el comprador haurà de continuar declarant la compra al corresponent exercici de l'IRPF, amb la conseqüent disminució de l'estalvi real obtingut. Encara que en aquest sentit, també continuarà vigent fins a finals d'any la desgravació del 15% en cas de compra d'un automòbil elegible per als ajuts, amb un topall de 3.000 euros.

Interès pels elèctrics

Els vehicles elèctrics, malgrat tot, continuen generant interès i, així i segons una enquesta de Chippio, el 40% dels espanyols es planteja comprar un model elèctric d'aquí a tres anys. El rang d'edat més comuna entre els propietaris és 34 a 44 anys (29,7%), mentre entre els propietaris de combustió hi ha empat tècnic entre els conductors entre 45 i 54 anys i els de més de 65 anys, representant gairebé un quart del total cada un (23,3%). Respecte a les principals barreres per fer el pas, la falta de punts de recàrrega (46 %) i el preu de l'energia (36 %), són assenyalats com principals inconvenients. El deteriorament progressiu de les bateries –la seva vida útil no arriba als quinze anys- i el preu dels vehicles són també un problema. Hi ha, tanmateix, un avantatge: l'energia elèctrica encadena diversos mesos de baixades de preu, una cosa que no succeeix amb els carburants.