Què valorem els comensals quan anem a un restaurant? Ens fixem en tots els detalls? Obrir un negoci implica paciència, molts calés al principi, però també una gestió diària per anar millorant dia rere dia i complir amb les expectatives inicials, així com les dels clients que venen a degustar un menú o uns plats que han d'estar a l'altura d'allò que s'esperen. Però més enllà dels plats hi ha altres detalls que ara un estudi revela com les 10 claus de l'èxit d'un restaurant perquè pugui triomfar.
Les 10 claus de l'èxit d'un restaurant
1. Bona atenció al client
Rebre el client i acomiadar-lo, que no passi la síndrome del cambrer desaparegut, que s'amaga, que ni mira les taules perquè no se'ls demani alguna cosa. La seqüència és important. No agrada que preguntin per les postres, quan encara no han menjat els segons, el client vol acabar el primer plat i que després li portin el segon. Quan tots hagin acabat es continua amb el següent plat. Que es noti que hi ha un ordre i una seqüència coherent en el servei. L'amabilitat es valora abans de res.
2. El personal ha de saber recomanar vins i plats
El client vol un personal format, atent i que domini allò que hi ha a la carta, si més no, els ingredients dels plats. Així com es valora molt positivament que el restaurant tingui el personal habilitat i qualificat per recomanar vins.
3. Ambient acollidor
Que no hi hagi males olors ni sorolls excessius. El comensal es vol distreure, passar un moment de relaxament i diversió. Una llum tènue, una bona música que no faci nosa són ingredients no presents damunt la taula, però igualment rellevants.
4. Temps d'espera
És un dels aspectes que més pot posar nerviós el comensal: el temps d'espera entre plat i plat, per demanar què menjar, a l'hora de portar el compte. S'ha de ser ràpid, moderat en el temps, un interval just per no ofegar, però tampoc sentir que el comensal està oblidat i perdi la paciència.
5. Transparència
Que no s'autoproclamin els restaurants com a restaurants d'autor, de moda, etc., només per inflar els preus. Un respecte i una proporció amb allò que realment són, així no s'enganya el client.
6. Es valora la bona relació qualitat-preu
El client vol pagar el preu just, amb relació a la matèria primera que se serveix. Si és de qualitat, el preu ha de ser més alt, però si el lloc i el menjar justeja, el preu ha de ser més baix.
7. Els serveis
Els lavabos han d'estar sempre nets, ja que és el reflex de la cuina i la neteja del restaurant.
8. Cafè
Un bon cafè és essencial per al client. Que aquest sigui un cafè de qualitat, que senti el desig de prendre un altre.
9. La carta del restaurant
La carta del restaurant ha de ser variada, però no gaire llarga i amb identitat pròpia, que es diferenciï de la resta de restaurants. El client no vol cartes brutes o trencades. I, especialment, si hi ha alguna cosa que s'ha acabat i no hi és a la carta que es comuniqui. Sobretot que no es digui un cop s'han demanat els plats. Al client, li agrada que li suggereixin plats i que el cambrer hagi tastat els plats i no digui el clàssic "està tot bo". S'espera una carta per a nens o almenys plats que surtin del típic, com són els fregits.
10. La carta de vins
La carta de vins ha de ser actual, amb referències de la zona i que el cambrer la sàpiga suggerir. No agrada que es tripliquin els preus del vi. No agrada que siguin els mateixos cambrers els qui desprestigien els seus vins locals, comentant que són molt cars o que són dolents.