Els salons Alimentaria i Hostelco, especialitzats en l'agroalimentació i l'hostaleria, volen contribuir a la reactivació d'ambdós sectors aplegant a Barcelona 100.000 visitants i més de 3.000 firmes entre el 4 i el 7 d'abril. La cita, que espera tenir un impacte econòmic de 180 milions d'euros, arriba en un moment on el sector observa amb preocupació l'alça del preu de l'energia i els problemes de subministraments per la vaga de transportistes. Més enllà del context advers, els responsables del saló esperen igualar les dades de l'última cita celebrada abans de la pandèmia, ocupant gairebé tot l'espai firal de la Gran Via. "Estem en paràmetres similars a la normalitat", ha apuntat el director d'Alimentaria, Antoni Valls.

Tot i que les previsions d'assistència d'aquesta cita biennal voregen les prèvies a la crisi sanitària, el saló no comptarà enguany amb visitants xinesos ni russos, que van anul·lar la seva presència fa setmanes per l'increment de casos de covid al gegant asiàtic i per l'escalada de tensió a Ucraïna. No obstant això, la cita espera aplegar 400 expositors internacionals vinguts de 52 països entre els quals s'estrenen els representants de Brasil, els Emirats Àrabs i Austràlia.

alimentaira 1

El director d'Alimentaria, Antonio Valls i el president  José Luís Bonet amb el director de la Fira Constantí Serrallonga

Previsions extraordinàries

El director general de Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga, ha destacat que les previsions d'assistència d'Alimentaria són "extraordinàries". Així, ha remarcat que si aquest 2022 la mitjana d'ocupació del sector firal estarà al 70% si es compara en les cites prèvies a la covid en el cas del saló de l'hostaleria i l'alimentació aquesta dada ja s'ha superat, fet que "demostra la seva fortalesa". "Alimentaria tindrà una contribució significativa per la Fira, però sobretot del conjunt de l'economia i particularment de sectors especialment danyats per la pandèmia com la restauració, l'hostaleria i el turisme", ha afegit el president del saló, José Luis Bonet. En aquest sentit, ha lligat la seva fortalesa al paper "fonamental" d'aquest sector "motor" de l'economia i "símbol" del país.

Per la seva part, el director general de Federació Espanyola d'Indústries d'Alimentació i Begudes, Mauricio Garcia de Quevedo, també ha ressaltat que tant la pandèmia de coronavirus com la guerra a Ucraïna han posat de manifest el caràcter "essencial" d'un sector agroalimentari que al seu pare és el dia d'avui tan estratègic com el de l'energia.

Novetats

Entre altres innovacions, el saló Alimentaria d'aquest any debatrà assumptes com la reducció del malbaratament alimentari, la sostenibilitat o l'auge de les proteïnes d'origen vegetal que cada cop tenen més pes en la dieta de bona part dels consumidors. També s'organitzaran mostres especialitzades d'aliments orgànics, oli o cafè, així com el saló paral·lel Barcelona Wine Week, que se celebrarà al recinte firal de Montjuïc.

Pel que fa a Hostelco, el seu president, Rafael Olmos, ha apuntat que la indústria espanyola de l'equipament per hotels i restauració es troba immersa en una fase de clara remuntada després de dos anys molt complicats. "Al segon trimestre del 2021 el sector va iniciar una recuperació a ritme de dos dígits", ha explicat. En aquesta edició s'espera aplegar 600 empreses i mig centenar d'activitats, moltes de les quals amb cuiners reconeguts com Nandu Jubany, Martín Berasategui o Jordi Cruz.