Ser un bon cambrer requereix una combinació d'habilitats tècniques, interpersonals i de gestió del temps. Sovint en el sector gastronòmic es reconeix, premia i visibilitza els millors xefs i els millors sommeliers, però el personal de sala queda invisibilitzat quan, també, és part fonamental de l'engranatge. A la darrera jornada de la fira Alimentaria & HostelCo s'ha celebrat el concurs del Millor Cambrer de l'Estat de 2024. S'ha proclamat guanyador el basc Miguel López, del restaurant Garena (Biscaia).
El Millor Cambrer de l'any 2024
Després d'hores de deliberació i treballs, a la tarda d'aquest dijous es coneixia el guanyador. Molt emocionat, López ha reconegut que "és tot un esforç ser aquí i de vegades resulta complicat". Ha donat les gràcies a companys, familiars, amics. En declaracions a altres mitjans, Miguel comentava que el més important és dignificar i donar valor a la professió. Ja siguis sommelier, barista, bartender, cap de sala. "Crec que, hagis passat o no a la final, o fins i tot les persones que s'hagin apuntat i quedat fora dels vuit participants en la semifinal del Concurs Cambrer de l'Any, volem que es vegi que la sala és increïblement complexa i tècnica, però, alhora, molt gratificant".
A la presentació de la final, Mariano Castellanos, president d'Honor d'AMYCE i jurat tècnic de sala, ha comentat que sense sala no hi ha cuina i sense cuina no hi ha sala: "Llarga vida a la sala". Mireia Ribas, assessora i formadora al Restaurant Mercat Negre de Sabadell i Fundació Alicia i jurat tècnic de barra, i guanyadora de l'anterior edició del Concurs Cambrer de l'Any, ha estat acompanyada tot el dia de grans professionals. "Aquest concurs serveix per créixer junts i promocionar aquest servei i demostrar al món que és una professió molt bonica i, per descomptat, motivar la resta perquè es dediqui al sector".
Alguns consells per ser un cambrer excel·lent
Alguns dels molts requisits que es tenen en compte per valorar el millor cambrer de l'any són el coneixement del menú. Estudiar el menú detingudament per poder oferir recomanacions als clients i respondre preguntes sobre els ingredients i la preparació dels plats. Desenvolupar habilitats de comunicació, és a dir, ser amable, cortès i pacient amb els clients i escoltar atentament les comandes i preguntes, i respondre de manera clara i educada. En tercer lloc, mantenir una actitud positiva. Fins i tot en situacions estressants, tractar de mantenir una actitud positiva i professional, ja que els clients aprecien un servei amable i són més propensos a deixar propines generoses.
És fonamental ser eficient. Aprendre a administrar el temps de manera efectiva per garantir que les comandes es lliurin ràpidament. Treballar de manera organitzada i prioritzar les tasques segons la seva importància i urgència. Treballar en equip. Col·laborar amb els companys de feina per garantir un servei fluid i eficient, així com comunicar qualsevol problema o necessitat a l'equip i oferir l'ajuda quan calgui. Aprendre sobre maridatges de vins i begudes. Si treballes en un restaurant que serveix alcohol, és útil tenir coneixements bàsics sobre vins, cerveses i còctels per poder oferir recomanacions als clients.