Quan es pensa en Espanya, és inevitable que la sangria aparegui com una de les icones del país. Aquesta beguda tradicional, caracteritzada pel seu color vermell intens i el seu gust dolç i refrescant, ha conquerit paladars de tot el món i s’ha convertit en un símbol de la cultura espanyola. Però, per què sempre es parla de la sangria com un producte amb poc prestigi si agrada a tanta gent?
Una beguda icònica
La sangria és una beguda alcohòlica elaborada tradicionalment amb vi negre, fruita tallada, sucre i un toc de licor, com ara brandi o triple sec. La recepta varia segons la regió i el gust de qui la prepara, però els ingredients bàsics són sempre el vi i la fruita. De vegades s’hi afegeix algun refresc per fer-la encara més refrescant. Tot i que la versió clàssica es fa amb vi negre, existeixen variacions amb vi blanc o cava, sovint anomenades "sangria blanca".
Per als visitants, prendre sangria en una terrassa amb vistes al mar o en una plaça assolellada és una experiència que defineix l'ideal de vacances
Una de les claus de l’èxit de la sangria és la popularitat que té entre els turistes. Per als visitants, prendre sangria en una terrassa amb vistes al mar o en una plaça assolellada és una experiència que defineix l'ideal de vacances. Si bé és cert que es tracta d'una beguda molt refrescant i saborosa, l'èxit de la sangria no rau en què és sinó en què representa. La sangria és el producte clixé que busquen els turistes quan visiten Espanya, igual que podria ser la baguet a França o la pizza a Itàlia, amb la diferència que els francesos sí que mengen baguet i els italians consumeixen pizza sovint. Però els espanyols no beuen sangria cada dia; la sangria s'ha convertit en un producte reservat pràcticament només als turistes.
L'origen del mite
Tot i que l’origen de la sangria es remunta a diverses regions mediterrànies, la seva popularitat internacional es va consolidar gràcies al turisme de masses que va començar a Espanya a mitjans del segle XX. A partir dels anys 60 i 70, amb l’arribada de visitants del nord d’Europa, la sangria es va promocionar com un producte típic de la cultura espanyola. Festivals, mercats i restaurants van començar a oferir-la com una alternativa exòtica i festiva al vi tradicional que va captivar l'atenció dels turistes. Avui dia, la sangria és més que una beguda: és una experiència cultural. Tot i que alguns locals prefereixen altres opcions més tradicionals, com el tinto de verano, la sangria continua sent un element indispensable de l’imaginari turístic espanyol que, per sort o per desgràcia, ha quedat estretament lligat amb el turisme de borratxera o el turisme de platja massiu que rep l'Estat cada any.