La xocolata és un dels productes més apreciats a tot el món, però no sempre el que comprem sota aquesta aparença és realment xocolata. L'augment del preu del cacau ha portat moltes empreses a reduir la seva quantitat als productes i substituir-lo per ingredients més barats, com sucres i greixos vegetals. Així ho ha explicat el nutricionista Luis Alberto Zamora en el programa de televisió Y ara Sonsoles, on va revelar com el màrqueting de les empreses juga un paper clau per confondre el consumidor i fer-li creure que està comprant xocolata autèntica quan en realitat no ho és.

Així ens colen falsa xocolata a tots els supermercats

Segons Zamora, perquè un producte pugui dir-se "xocolata", ha de contenir almenys un 14% de cacau i un 18% de mantega de cacau. Tanmateix, moltes marques han trobat maneres de vorejar aquesta normativa utilitzant termes més ambigus als seus envasos. Un exemple clar és el d'alguns brics d'"a la tassa", que en realitat contenen sol un 5% de cacau. L'estratègia consisteix a utilitzar colors i dissenys en el packaging que evoquen a la xocolata, però sense arribar a anomenar-lo així a l'etiqueta, evitant així regulacions més estrictes.

El sucre pot substituir el cacau / Foto: Unsplash

Un altre cas similar es dona en la brioixeria industrial, on la cobertura de "xocolata" a molts productes no és tal. En comptes de cacau i mantega de cacau, utilitzen olis vegetals i grans quantitats de sucre, el que abarateix el cost de producció i maximitza els beneficis de les empreses. El resultat és un producte amb pitjor qualitat nutricional, però que continua venent-se com si fos xocolata real.

El problema no és només econòmic, sinó també de salut. Substituir cacau per sucre incrementa el consum d'hidrats de carboni simples, la qual cosa pot afavorir problemes com l'obesitat, la diabetis i altres trastorns metabòlics. A més, molts d'aquests greixos vegetals afegits són de baixa qualitat i poden afectar negativament el perfil lipídic dels qui les consumeixin de manera habitual.

 

 

Com més gran sigui la quantitat de cacau i mantega de cacau, més autèntic serà el producte

Per evitar caure en aquestes trampes, Zamora recomana als consumidors llegir sempre l'etiquetatge nutricional i fixar-se en el percentatge real de cacau. Com més gran sigui la quantitat de cacau i mantega de cacau, més autèntic serà el producte. També aconsella optar per xocolata amb alt contingut en cacau, preferiblement per sobre del 70%, i evitar aquells que als ingredients incloguin olis vegetals hidrogenats o sucres en grans quantitats.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!