Com menjarem a Catalunya els pròxims anys? I les pròximes dècades? El futur de l'estratègia alimentària de Catalunya s'ha debatut aquest dijous a Vic en una jornada impulsada pel Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació en el marc de Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia 2025. De la mà del conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, i d'una desena llarga de fundacions, associacions i iniciatives presents s'ha posat el focus en els reptes de les xarxes de distribució i venda conjunta i els beneficis que poden aportar tant per a les empreses implicades com per als clients que s'aixopluguen sota aquesta el sector agroalimentari i logístic sostenible.
Alimentació sostenible, futur responsable
“Tenim una oportunitat al davant”, ha anunciat el conseller, recalcant l'any en el qual ens trobem per fer créixer i impulsar no només la gastronomia catalana, sinó els petits productors i distribuïdors que teixeixen el sistema del país. Al recinte Firal El Sucre s'han congregat grups, associacions i projectes en construcció o ja estructurats completament com La Diligència, Enllaç de l'Ebre, Terra Pagesa, Llotges de Proximitat o la Fundació Orgull Alimentari, entre moltes altres.

No es tracta de lluitar els uns contra els altres, sinó que es basa en l'objectiu de remar junts. Aquesta ha sigut la filosofia i essència de les ponències de cadascun dels membres participants. Abans, però, Ordeig ha plantejat quina ha de ser l'alimentació del segle XXI. “Què està passant amb les guerres i amb els aranzels? Amb la geopolítica i amb les crisis de subministraments, però també amb el canvi climàtic. Per tant, ens hem de replantejar moltes coses i l'estratègia alimentària arriba en un moment importantíssim pel país i pel món”, ha recordat.
“Això no només va de produir aliments, que sí, no només va de distribució, que també, no només va de transformació dels aliments, que també, sinó també es tracta de recordar d'on venen els aliments i també va de gastronomia”, ha matisat el polític. La idea repetida durant la sessió ha apuntat cap a la línia d'abraçar els productors de màxima proximitat. “Si tu pots produir una alimentació al costat de casa, per què te n'has d'anar a una altra comunitat del món? I si no la pots produir al costat de casa, al municipi del costat, i si no a la comarca del costat”, ha reflexionat Ordeig.
Una Fundació amb Orgull per promoure els productes alimentaris catalans
Equips petits, però amb idees molt grans pensades per a Catalunya i els consumidors catalans. Una d'aquestes, i la més global i destacada, és la de fomentar el producte de proximitat i els productors locals. Amb un vessant transversal i agrupador, s'ha presentat en societat la Fundació Orgull Alimentari, impuslada per Josep Garcia i Domènec Vila. “Una visió per la millora, la sostenibilitat i l'excel·lència de l’alimentació catalana” és el lema que defensa aquest grup de nova fornada que pretén ser el paraigües de moltes associacions presentades avui i que compta ja amb les principals associacions de productors i de mitjans de comunicació catalans.

Amb una efectivitat i eficiències màximes, defensen promoure el consum de productes alimentaris catalans com a eina per impulsar una economia local sostenible, protegir la pagesia i el món rural, garantir un futur més pròsper per a les generacions vinents i assegurar una alimentació variada i saludable a la ciutadania. En segon lloc, a través de la sensibilització, l’educació i el suport als productors locals, vol fomentar una connexió emocional amb el territori, tot assegurant l’equilibri ambiental, econòmic i social de Catalunya. Finalment, fan èmfasi en el fet que cada elecció de consum és un compromís amb la nostra terra, les nostres tradicions i el nostre futur.
En el seu torn de ponència, Josep Garcia ha parat atenció en què “està a les nostres mans impulsar aquest sector”, estirant el fil sobre l'evidència que “si els catalans consumim més producte català, millorarem la sostenibilitat alimentària i, de retruc, el relleu generacional i l'economia local”. Mitjançant l'esperit de ser una iniciativa moderna amb aplicació de tecnologia i estructura petita, des de la Fundació Orgull Alimentari aposten de manera clara i forta en una inversió en comunicació per arribar al màxim públic català. Garcia ha subratllat al final de la intervenció que l'alimentació i el consum d'alimentació i de productes proximitat es vehiculen amb tots els sectors socials com el turisme, l'ensenyament, la salut, l'esport, la indústria o la cultura: “Aquesta és la grandesa del nostre terreny i cal aprofitar-nos i creure'ns-ho”, ha conclòs.
Més projectes destacats
Com aquest projecte que fa uns mesos era embrionari, existeixen d'altres consolidats i amb història que avui han fet acte de presència. El grup Agrobotigues.coop van néixer a principi dels anys vuitanta, quan un grup de persones va creure en la necessitat d'articular una entitat que conferís representació i defensa a l’històric moviment cooperatiu agrari català. Així va néixer la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, constituïda formalment l'any 1983. Des de les oficines de Barcelona i Lleida, la Federació treballa per potenciar el creixement i la competitivitat del sector cooperatiu agroalimentari, un compromís que ha fet extensiu al conjunt de la població agrària i el món rural.
O, altrament, les Llotges de Proximitat projecte és una iniciativa col·laborativa impulsada per Pimec conjuntament amb la Federació d'Empresaris Productors de Venda de Proximitat a Catalunya (FEPV) i l'Institut del Patrimoni Culinari Català amb el suport del Departament d'Agricultura de la Generalitat de Catalunya, i que suposa un model innovador de plataforma de compra de productes de proximitat per als menjadors de les col·lectivitats. “Es tracta de la forma més ràpida que un producte de km 0 i de temporada pugui arribar al consumidor final prioritari, com són els usuaris de menjadors escolars i d'hospitals. Estem intentant que el que es produeix sigui consumit com més aviat millor, amb la menor manipulació possible i reduint l'ús del transport al màxim, o amb una logística tan reduïda com sigui possible”, ha sentenciat David Coll, president de Pimec Agroalimentària i impulsor d'aquest moviment.

Una futura llei per defensar el producte de proximitat
El conseller d'Agricultura ha acabat el seu discurs anunciant en exclusiva un projecte de llei de l'alimentació que ha de ser “una gran oportunitat pel país”. “Aquesta llei obligarà les administracions públiques a fer una compra del 50%, com a mínim, de producte de proximitat produït Catalunya, sigui d'agents de qualitat, IGP, DOP o de km 0”, ha revelat.
La jornada d'aquest dijous s'ha celebrat amb optimisme i entusiasme per marcar unes bases sòlides per al futur més immediat. Com s'aconsegueix tot el que s'ha parlat i debatut? Cal que Catalunya sigui el número u, amb excel·lència i qualitat amb els productes que fem al país. Talent i qualitat, que n'hi ha molta, i que la societat catalana conegui la producció i els productors catalans a Catalunya. Enfortir tota aquesta xarxa per liderar la Catalunya del futur i assolir uns consumidors conscients que facin una compra conscient.