No li deien l’any de la recuperació per no res: el 2022, vosaltres vau ser més feliços i la D.O. CAVA va tancar desembre amb 249 milions d'ampolles venudes arreu del món. Aquesta conquesta dels mercats exteriors fa palès la universalitat dels escumosos, majoritàriament catalans, i la consolidació d’Alemanya com el principal país consumidor, seguits dels Estats Units Bèlgica i Regne Unit.
⚽ El restaurant italià preferit de la família Messi a Barcelona: Ristorante Capú
Aposta per la sostenibilitat
El balanç de l’any passat també corrobora com l’aposta de la D.O. CAVA per la sostenibilitat i els productes amb llargues criances s’ha traduït en un creixements sense precedents. La categoria cava ecològic, però, sobresurt especialment, ja que s’ha marcat l’any 2025 com a topall perquè tota la categoria de Guarda Superior —caves amb una edat mínima de 10 anys— sigui 100% ecològica.
Javier Pagés, president de la D.O. Cava, ha remarcat en roda de premsa la solidesa del sector, i ha afegit que "el cava ha demostrat la seva gran capacitat de resiliència". Pagés també ha volgut fer esment al "fort enfocament cap a la sostenibilitat del territori i l'elaboració del cava, tot això amb la garantia que només pot donar una Denominació d'Origen". D.O. Cava, d’aquesta manera, s’erigeix com garant d'un paisatge respectat, on l’aposta per l'excel·lència no es desvincula del respecte a la terra.
Aposta per la qualitat
Javier Pagés augura que, enguany, l’aposta per l'eix qualitatiu per part de tots els associats de la Denominació d'Origen Cava —vall de l’Ebre, vinyes d’Almendralejo, zona de Llevant i, sobretot, comtats de Barcelona amb el Penedès al capdavant— continuarà sent ferma. "En la unió poder arribar més lluny", ha afegit Pagés durant la roda de premsa.
Amb mirada llarga, un dels objectius que s’ha fixat D.O. Cava és la desestacionalització del consum d’escumosos amb un pla d'accions que els posicionin el cava com a opció ideal per maridar amb qualsevol àpat. Pagés insisteix en el fet que el cava és “la beguda gastronòmica per excel·lència, amb una versatilitat infinita amb totes les cuines del món”.
El 2022, la D.O. CAVA va tancar l'any amb 249 milions d'ampolles venudes arreu del món
Preguntat per la possible creació d’una nova D.O. auspiciada per la Generalitat, i l’eventual impugnació de D.O. Cava, Pagés ha assegurat no conèixer cap negociació al respecte. “No es tracta tant de si impugnaríem o no, una iniciativa com aquesta, sinó de l’impacte negatiu que aquest moviment tindria en una D.O. històrica com és la nostra, que ha construït mercat i ha estimulat la creació de moltes empreses. Serà difícil justificar l’existència de dues denominacions diferents en un mateix territori, i no s’entendria quina seria la singularitat que justifiqués una nova D.O.”.