A la Gourmeteria parlem sovint de la diferència entre els locals i els restauradors que es deixen l'ànima a la cuina, i les grans cadenes de menjar que volen fer passar el seu producte brossa per alguna cosa de qualitat. Una manera de fer que es mofa directament dels clients i que pretén enganyar el consumidor, alhora que crea confusió i perjudica el prestigi dels restauradors i xefs que saben fer les coses bé. Ara, però, hem arribat a un punt en que aquesta situació ja és del tot insostenible. El rentat de cara que estan duent a terme algunes grans empreses, amb el suport d'alguns 'xefs' (perquè no se'n pot dir xef de veritat) no té precedents. Ens volen fer passar gat per llebre, però a La Gourmeteria no ho permetrem. Perquè ens estimem els nostres restauradors; perquè coneixem i sabem apreciar el bon producte i perquè la nostra tasca és protegir el consumidor i fer-li saber, amb la mà al cor, que hi ha certs sectors de l'àmbit gastronòmic que no estan fent les coses bé.
Se'ns pixen a la boca i ens diuen que plou
Imagina't per un moment, que nosaltres et diguessim que el McDonalds és una marca de confiança amb producte de proximitat. Imagina't per un moment, que t'expliquéssim que l'origen del producte que venen és sostenible i de la màxima qualitat. Imagina't que et diguéssim que McDonalds (o qualsevol altra gran cadena) no és el que sembla, que la gent té una visió equivocada del menjar ràpid. T'estaríem, literalment, mentint a la cara i burlant-nos de tu. Doncs bé, això és exactament el que fa un reconegut xef espanyol. Però no un xef qualsevol, no. Un cuiner amb restaurants arreu del món i diverses estrelles Michelin a l'esquena. Una autèntica lacra que embruta el nom de la gastronomia de prestigi, des de l'alta cuina més sofisticada fins al restaurador més humil de l'últim poble de Catalunya. Jutja-ho tu mateix.
Una autèntica lacra que embruta el nom de la gastronomia de prestigi, des de l'alta cuina més sofisticada fins al restaurador més humil de l'últim poble de Catalunya
Fa venir calfreds pensar que es pot banalitzar d'aquesta manera l'orgull i la tradició real dels qui es deixen la pell dia rere dia per aconseguir un producte autèntic i de qualitat. "Posar de manifest la feina del sector primari espanyol", des d'un McDonalds... I sí, es tracta d'un branded content, és a dir, una publicitat. Una empresa (McDonalds) que paga per a que es parli bé del seu producte, sense més criteri que els diners. Potser els qui venen això no ho pensen realment. Però és que aleshores encara tindria més delicte. Un cuiner que, per cert, no té restaurants a Barcelona. Potser no s'atreveix a fer front a la cultura gastronòmica més potent i sòlida de l'estat... L'únic que té a la capital catalana és un punt d'entrega a domicili, que, sorpresa, va promocionar al costat de grans streamers mediàtics de Twitch.
Els nostres ideals no estan en venda. Ni per tots els diners del món s'ha de vendre la dignitat de les persones que aixequen un sector molt i molt sacrificat. No volem convertir-nos en depredadors del benefici econòmic. No volem que ningú ofegui el comerç local com ho fan campanyes com aquesta. Necessitem, urgentment, aprendre a cuidar la gastronomia de casa nostra.
Ni per tots els diners del món s'ha de vendre la dignitat de les persones que aixequen un sector molt i molt sacrificat
Saber valorar les receptes de l'àvia, però també estar disposats a conèixer les propostes més innovadores dels restaurants contemporanis. El que no podem permetre, sota cap concepte, és deixar-nos trepitjar per un grup d'impresentables que ens pren per idiotes i que es pensa que no mourem fitxa.