Tenim clar que fer la compra al supermercat és subjecte d'estudi constant. Sabem que la música influeix o que l'alçada a la qual es troben certs aliments o l'ordre dels passadissos no són fenòmens a l'atzar, sinó que estan controlats per experts per fomentar comprar més. Aquesta podria ser la cara fosca o més maquiavèl·lica contra la qual lluiten persones com la investigadora de l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) Mar Giró Candanedo. Fa pocs dies que ha defensat a la Universitat de Girona (UdG) la seva tesi doctoral titulada “Development and application of new strategies to facilitate informed consumers' food choices”, un estudi que busca com millorar la informació alimentària perquè els consumidors puguin prendre decisions més informades i saludables. La tesi ha obtingut la menció Cum laude i la menció de doctorat internacional.
Fer la compra al supermercat: decisions més informades
La recerca analitza els factors que influeixen en la selecció d’aliments des de tres perspectives: personal, de producte i d’entorn. L’estudi planteja que les decisions alimentàries tenen un paper fonamental en la salut i el benestar de la població. Cada dia, les persones fan múltiples eleccions sobre què menjar, i optar per opcions més conscients i saludables pot ajudar a reduir el risc de malalties cròniques. Segons el treball, hi ha tres grans factors que hi influeixen: els personals, com el coneixement nutricional, la percepció de l’etiquetatge o els hàbits de consum; els relacionats amb el producte, com la composició nutricional, i els de l’entorn de compra, com la presentació dels productes a les botigues.

En el primer estudi, Giró va analitzar com el coneixement i la percepció de l’etiquetatge nutricional influeixen en la tria d’aliments. Els resultats van posar de manifest la necessitat de sistemes més clars i accessibles per al consumidor. En la segona part de la investigació, es van desenvolupar estratègies per millorar la informació sobre els productes. Es va estudiar, per exemple, com tecnologies no destructives poden garantir un etiquetatge nutricional més precís i fiable en productes amb declaracions com “reduït en sal”. També es van avaluar dispositius per verificar la frescor del peix, aportant més transparència i seguretat al consumidor. Finalment, es van dissenyar nous sistemes d’etiquetatge que impliquessin directament el consumidor, amb l’objectiu de millorar-ne la comprensió i facilitar una presa de decisions més informada.
Cap a un etiquetatge més clar i útil
L’última fase de la recerca va posar a prova aquestes estratègies en entorns de compra simulats. Els resultats van demostrar que sistemes d’etiquetatge millor dissenyats poden facilitar la comprensió de la informació nutricional i, per tant, promoure decisions més conscients. Les conclusions de la tesi no només són útils per als consumidors, sinó també per a governs, administracions, productors i altres agents de la cadena alimentària. Aporten eines per millorar la informació proporcionada als consumidors i fer-la més transparent, contribuint així a una indústria alimentària més clara i fiable.