La pujada de costos de les matèries primeres i de l'energia faran que el preu dels torrons pugi enguany entre un 4% i 8% com a mínim. El propietari de Torrons Vicens, Àngel Velasco, espera, però, que aquest increment no afecti a les vendes. No obstant, aquest percentatge seria el mínim ja que el preu final dependrà de la seva matèria primera. A tall d'exemple, l'avellana té una inflació d'un 17% del seu preu respecte el 2021 i, per tant, això també es traslladarà en l'elaboració final d'aquell torró que en porti, una bona majoria d'ells.
Així doncs, a grans trets, la mitjana de preu és que les empreses torroneres incrementaran un 10% el preu davant la "conjuntura complicada" que afronta el sector aquest any a causa de l'augment dels costos de les matèries primeres, però també de la factura energètica. L'empresa torronera Confectionary Holding amb seu a Xixona (Alacalnt) admeten que, malgrat l'esforç emprat per intentar "no repercutir" la totalitat d'aquests increments de costos en el producte final, finalment han hagut d'incrementar al voltant d'un 10% el preu de venda dels torrons. Així ho ha assenyalat la directora de màrqueting d'aquesta empresa, Beatriz Sirvent, que ha admès que aquest any hauran d'abordar una "conjuntura complicada" que ha suposat un "esforç més gran" amb proveïdors i clients per a assegurar la producció del torró "al cent per cent", en declaracions a Europa Press.
Hi haurà torró per a tothom?
Poder frenar un augment desproporcionat també es deu a la previsió que ja van fer els productors des de l'esclat de la guerra d'Ucraïna el passat mes de febrer. En el cas d'aquesta empresa consideren "clau" haver estat "previsors" des d'abans, fins i tot el mateix Nadal del 2021, quan ja van intuir que hi hauria un important augment de costos en registrar una pujada de preus en algunes matèries primeres. Aquesta previsió els ha permès assegurar la gestió d'aprovisionament i garantir la cadena de subministraments per a la campanya actual. "També s'ha notat aquest augment de costos en envasos i embalatges, per la qual cosa al final les decisions del nostre departament de compres i la gestió d'aprovisionament han estat clau per assegurar els nostres subministraments", ha indicat Sirvent.
En aquesta empresa, que va començar la seva producció de torró a mitjans de juny, es troben en aquestes dates en el seu "auge productiu" amb "totes les línies en marxa" i amb l'objectiu que aquest dolç nadalenc "arribi als lineals dels supermercats i les taules de totes les famílies". Precisament, un aspecte positiu és que la previsió és que augmenti la demanda. En aquesta línia, el retorn al 100% de la normalitat després de la pandèmia ho afavoreix. Un bon exemple és la recuperació de la presencialitat total de la Fira del Torró d'Agramunt que ha estrenat enguany un nou espai dedicat a la xocolata i el vi i una nova zona dedicada a la gastronomia amb música en directe. D'altra banda, un dels que més està donant que parlar i que de fet ja s'ha viralitzat a xarxes socials, és el torró de Donuts que ha llançat la marca Vicens en col·laboració amb Donuts.