El pastisser Joaquim Trias de la pastisseria Trias de Santa Coloma de Farners ha guanyat el concurs El Millor Xuixo del Món, que s’ha celebrat aquest cap de setmana a Girona. Quarta generació de pastissers, Trias s'ha imposat en la cinquena edició del certamen. El xuixo és una peça de brioixeria típica de les terres de Girona, reconeguda pel seu gust dolç i la seva textura cruixent per fora i cremosa per dins. D'aquesta manera, el triomf s'ha quedat a la província de Girona, concretament a la comarca de la Selva.

El millor xuixo del món s'elabora a la pastisseria Trias

La pastisseria Trias de Santa Coloma de Farners es va fundar l'any 1908. Després de més d'un segle de trajectòria, i generacions familiars rere generacions familiars liderant el negoci, s'han coronat amb els premis amb aquest cilindre de massa de brioix farcit de crema pastissera, fregit en oli i arrebossat amb sucre.

Xuxos rebozados en azúcar / Foto: Unsplash
Xuixos arrebossats en sucre / Foto: Unsplash

El jurat ha triat el xuixo guanyador valorant la qualitat de la crema, l’aspecte interior (massa, esponjament, fullat, cocció), la qualitat del fregit i el sabor (equilibri de la crema i fregit). Dirigit per Olivier Fernández, director de l'Escola de Pastisseria del Gremi de Barcelona (EPGB), el jurat d'aquest any ha estat format per Assumpció Puig, neta de l'inventor del xuixo i expresidenta del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya; Lluïsa Estrada, pastissera i professora de l'EPGB; Joan Camps, pastisser jubilat de Girona (Espiga d'Or); Pere Massana, xef del restaurant Massana; Gisela Bellart, guanyadora de la darrera edició del concurs; els periodistes Tana Collados (TV3) i Fernando Toda, director de Dulcypass; i també per la dietista, Lídia Casademont.

La pastisseria Trias, de Santa Coloma de Farners, és la guanyadora de la V edició del concurs El Millor Xuixo del Món 

Mentre el jurat tastava els xuixos que s’han presentat, a pocs metres, se celebrava un xuixcooking, un taller d’elaboració de xuixos, a càrrec de la Pastisseria Triomf de Barcelona, guanyadora de la darrera edició de 2024.

Actualment, a l’edifici històric on nasqué Trias Pastissers fa més de cent anys, i de la mà de la quarta generació de pastissers de la mateixa família Trias, continuen oferint dolços d’origen, de fórmules ancestrals millorades, adequant-los als canvis de mercat i buscant sempre la màxima proximitat, amb proveïdors locals i ecològics i un tracte proper i fet a mida del client. Proposen una carta de dolços, que apropen la clientela al passat, presentant al mateix temps, noves vies de viure el dolç, sempre mantenint els orígens i l’essència de la nostra pastisseria Trias i el recorregut fins avui.

Els guanyadors del Millor Xuixo del Món

En la primera edició, l’any 2018, es va imposar la pastisseria Padrés de Banyoles; l’any 2020 va guanyar Pa Artesà del Vallès, amb seu a Santa Perpètua de Mogoda; en 2022, Pastisseria Juhé, de L’Escala i a la darrera edició, la pastisseria Triomf, de Barcelona. La pastisseria Trias s’incorpora al llistat de les millors pastisseries del món on gaudir dels xuixos.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!