Les patates fregides de bossa són un dels snacks més populars arreu del món. Juntament amb les olives, les anxoves, el formatge o el fuet, són un imprescindible a l'hora del vermut. I si bé és sabut que les patates no són l'aliment més sa del món, un nou estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) desvela quines són les opcions menys dolentes del mercat.
Xips de bossa
L'OCU explica que "un bol de patates de bossa són uns 40 g de producte i suposen 214 kcal, més del 10% de les calories diàries recomanades per un adult". L'organització afegeix que "més de la meitat de les calories (52%) provenen dels greixos. Els productes menys calòrics són dos xips vegetals elaborats amb farina de cigrons i fècula de patata, que aporten menys de 410 kcal/100 g i les que més engreixen són unes patates palla de 597 kcal/100 g". Així doncs, a l'hora d'escollir quines patates compres, no només convé tenir en compte el sabor o la textura sinó també les propietats nutricionals del que menges.
Sempre és important saber què mengem i quantes calories ingerim, però amb productes menys saludables és encara més rellevant. Consumir aliments poc saludables no és dolent; el problema és consumir-ne massa. Menjar 3 pomes no és el mateix que menjar 3 bosses de patates fregides de bossa, malgrat que la quantitat pugui ser la mateixa. El més important a l'hora d'elaborar una dieta és seguir les proporcions de la piràmide alimentària i ajustar la ingesta recomanada de cada tipus d'aliment a les necessitats de cadascú.
Les millors patates segons l'OCU
Així doncs, l'OCU recomana aquestes quatre patates com les més saludables del mercat:
- Natxos de fajol de la marca Sol Natural ecològic de 80 grams, amb una puntuació de 87 sobre 100.
- Patates fregides sense sal afegida de la marca Veritas ecològic de 125 grams, amb una puntuació de 71 sobre 100.
- Natxos de llegums de la marca Sol Natural ecològic de 80 grams, amb una puntuació de 67 sobre 100.
- "Frititas" de la marca Hispalana de 180 grams, amb una puntuació de 67 sobre 100.
La popularitat de les marques i la manera com es venen sol tenir un impacte molt més gran en el consumidor que la qualitat o les propietats del producte que es ven. No solem fixar-nos tant en les diferències entre diferents productes del mateix tipus i tendim a descartar per complet un tipus de menjar sencer sense tenir en compte que sempre hi ha unes opcions millors que unes altres. En alguns casos són grans marques comercials, però en molts d'altres es tracta de petits productors que elaboren els seus productes de manera sostenible malgrat que poca gent els coneix.