Sovint hi ha pràctiques que fan els restaurants que ens poden resultar estranyes o fins i tot sospitoses. Cobrar anticipadament part del preu del tiquet, obligar el client a deixar propina o cobrar el gel d'un cafè amb gel són pràctiques habituals en alguns establiments. Però són pràctiques legals? L'OCU (Organització de Consumidors i Usuaris) detalla 10 pràctiques il·legals que fan alguns restaurants i que et pots negar a complir si te les trobes.

10 pràctiques il·legals dels restaurants

1. Cobrar abans i no descomptar

Alguns restaurants, especialment els que tenen menús cars i molta demanda de reserva, obliguen els clients a abonar part del tiquet anticipadament abans de l'àpat. D'aquesta manera el restaurador s'assegura que, en cas de cancel·lació, part de l'import ja el tindrà assegurat. Aquesta pràctica és legal, sempre que es descompti la part ja pagada del tiquet final. El que no pot fer un restaurant és cobrar anticipadament i després obligar a pagar el tiquet sencer.

2. Carta no visible

Els codis QR poden ser pràctics i fàcils per a alguns, però no són suficients als restaurants. Els establiments, segons explica l'OCU, estan obligats a tenir una carta o, com a mínim, una llista amb els preus visibles del que val cada plat.

3. Preus sense IVA

El preu que apareix a la carta ha d'incloure sempre l'IVA. Està prohibit que els restaurants posin el preu dels productes sense l'IVA.

4. Aigua de l'aixeta

Els establiments estan obligats a servir aigua de l'aixeta de manera gratuïta si el client així ho sol·licita. En cas que un establiment es negui a servir-la, pots reclamar; segons l'OCU, tens moltes opcions de guanyar.

5. Fora de carta

Alguns establiments tenen productes fora de carta. En cas que els demanis, el restaurant està obligat a dir-te el preu de què demanes abans de servir-t'ho. En cas de no fer-ho, pots negar-te a pagar i exigir el preu d'un producte similar de la carta.

Tiquet restaurante cerveza @BBQ8489
El tiquet ha de reflectir el preu de què demanes. / Foto: @BBQ8489

6. Extra a la terrassa

Són molts els llocs que cobren un extra per servir en una terrassa. No hi ha cap problema a fer-ho sempre que s'avisi abans al consumidor. El restaurant no pot cobrar cap extra si no avisa el client.

7. No acceptar targeta

Els establiments estan obligats a acceptar pagaments en efectiu. Ara bé, hi ha llocs que no accepten el pagament en targeta o que ho fan només a partir d'un import mínim. Aquesta pràctica és legal sempre que s'avisi abans el client. Si l'establiment no avisa que no accepta targeta, està incomplint la llei.

8. Cobrar el cobert

L'OCU explica que els restaurants tenen prohibit cobrar al client el servei o el cobert i que en cas de voler-se cobrar, l'import ja s'ha d'incloure amb la resta del tiquet, no com un ítem a banda.

9. Propina obligatòria

És il·legal que un establiment obligui a deixar propina. Si en deixes, ha de ser de forma voluntària i perquè et ve de gust, però en cap cas de manera forçada.

10. Tiquet clar

Finalment, el tiquet que et dona el restaurant ha de contenir exactament tot allò que has consumit. Revisa bé el tiquet abans de marxar d'un local per assegurar-te que no t'han cobrat res de més.

D'altra banda, altres pràctiques com cobrar el gel del cafè o el pa d'un menú com a ítems separats del producte que s'ofereix són pràctiques que només es poden dur a terme si s'avisa anticipadament el comensal. És a dir, a la carta ha de figurar-hi explícitament que se't cobrarà de més per un producte o servei, en aquest cas, per exemple, pel gel o per la llet d'un cafè.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!