A Catalunya tenim moltes salses delicioses que serveixen per acompanyar diversos plats tradicionals. Des de la samfaina fins a l'allioli, passant per la picada o el sofregit de tomata, els catalans som molt de sucar pa a tot arreu on podem. I malgrat que aquí estem molt acostumats a menjar-ne, a l'estranger no és habitual trobar les nostres salses locals. Enguany, però, un reconegut periodista del New York Times explica que una salsa catalana serà tendència durant aquesta temporada.

Una salsa deliciosa

Molt habitual durant aquests mesos en què se celebren calçotades, la salsa romesco és una de les més catalanes que hi ha. Feta amb all, tomata, nyora i fruits secs, és una salsa untuosa i suau que tradicionalment es menja amb els calçots i amb pa. La solem encasellar només en aquest tipus de trobades, però el romesco es pot fer servir en moltes altres receptes del dia a dia. Des d'un plat de peix fins a un tall de carn, passant per complementar un bon plat de verdures, el romesco és una salsa versàtil, deliciosa i, segons el New York Times, ara també és una salsa predestinada a triomfar.

Salsa romesco / Foto: Cedida

Kim Severson és el periodista que n'ha parlat en un article publicat al prestigiós diari novaiorquès. Severson parla de les previsions de consum i preferències gastronòmiques que creu que tindran lloc aquest 2025. El cafè, el menjar per emportar o les salses són alguns dels seus auguris; i és justament en aquest últim apartat en què menciona el romesco. Severson diu que "des de la vinagreta viral de Chipotle i la barreja picant de maionesa i quètxup de Raising Cane fins a versions més culinàriament elevades de romesco, salsa macha, tzatziki, hoisin, harissa i tum o salsa d'all, les salses seran una obsessió nacional. L'amanit ranxer seguirà regnant, amb noves extensions de sabor com el cogombret o el chimichurri. Però s'ha d'estar atent a salses més matisades i culturalment específiques, perquè els comensals continuen "el seu viatge global de sabors" va dir Emily Murphy, directora de mercat especialitzat de l'empresa d'alimentació Baldor".

Aquestes paraules de Severson posen en relleu que el públic estatunidenc, termòmetre global de les tendències de consum mundial, pot optar per buscar salses i sabors allunyats dels clàssics globalitzats per buscar productes locals que ofereixin experiències diferents centrades en la cultura local de cada lloc. I el romesco encaixa perfectament en aquesta definició. Una previsió que, tal com diu el periodista, si es compleix, fantàstic, però si no, tampoc no passa res perquè haurem gaudit de l'experiència.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!