En l'era de les xarxes socials, és cada vegada més difícil distingir la realitat de la ficció, i el món del menjar no és una excepció. El snackfishing és el nou fenomen que ha aconseguit enganyar a milers de persones a internet, fent-los creure en l'existència de snacks que en realitat mai no han estat a la venda. Un exemple clar d'aquest engany és la famosa quètxup transparent d'Heinz, que el novembre de 2023 es va tornar viral gràcies a un vídeo de tot just nou segons en el qual un usuari mostrava una ampolla de quètxup completament transparent a la prestatgeria d'un supermercat. La reacció va ser immediata: milions de persones van compartir la imatge, els mitjans van publicar titulars sobre el suposat nou producte i centenars de consumidors van sortir en la seva recerca. Tanmateix, el quètxup mai no va existir. Tot va ser obra d'un jove britànic de 28 anys anomenat Benji, que, amb una ampolla buida, una mica de gel per al cabell i una impressora, va aconseguir enganyar tota una comunitat digital.

Els enganys sobre aliments que t'has empassat

Benji és el creador del compte d'Instagram UK Snack Attack, on publica imatges de suposats nous snacks que en realitat han estat creats digitalment o manipulats de manera artesanal. Des d'Oreos de mantega fins a Pringles amb gust de gelat, passant per Coca-Cola de menta i Haribo amb forma de cogombret, les creacions de Benji han aconseguit confondre fins i tot els consumidors més escèptics. La seva afició pels snacks poc convencionals va començar a la universitat, quan ell i els seus companys buscaven sabors estranys de Fanta importats. Amb el temps, va començar a compartir les seves troballes a Instagram, i amb l'arribada de la quarantena, va decidir portar la seva afició un pas més enllà: va començar a fabricar els seus propis snacks falsos.

Els caramels han estat objecte de snackfishing / Foto: Unsplash
Els caramels han estat objecte de snackfishing / Foto: Unsplash

El snackfishing es va convertir en la seva marca personal. Mitjançant l'ús de Photoshop i etiquetes dissenyades a mà, Benji va començar a col·locar les seves invencions a les prestatgeries dels supermercats i gravar-se mentre les “descobria”. Encara que al principi la seva família i amics no entenien la seva obsessió, el seu èxit en xarxes socials els va fer canviar d'opinió. Amb el temps, va assolir centenars de milers de seguidors i va començar a afegir advertiments a les seves publicacions per evitar que la gent se sentís enganyada. Malgrat que algunes marques li han enviat notificacions legals perquè deixi de compartir informació filtrada sobre productes reals, ell continua gaudint del seu hobby sense intenció de monetitzar-lo.

Kétchup clàssic / Foto: Unsplash
Quètxup clàssic / Foto: Unsplash

En el fons, Benji només vol divertir-se i desafiar la percepció de la realitat a internet. Encara que el quètxup transparent mai no va existir, la veritat és que cada vegada és més difícil saber què és real i què no al món dels aliments. Qui sap? Potser algun dia una de les seves creacions acabi arribant als supermercats per demanda popular.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!