La gastronomia catalana brilla per si mateixa. Arreu són coneguts els plats més emblemàtics de la cuina del nostre país, els xefs més rellevants, així com els restaurants guardonats internacionalment. Ara bé, per arribar a aquest punt cal patir i viure un camí molt llarg, feixuc i complicat que parteix de zero. Les primeres passes acostumen a ser les més difícils. Obrir el primer restaurant i començar a fidelitzar la clientela és una tasca àrdua i gens agradable. I Catalunya necessita un lloc de referència per als petits establiments gastronòmics per obrir-se al territori i poder aglutinar massa social. Segurament, de fet, necessita més d'un lloc. Però anem a pams.

La millor exposició gastronòmica camuflada del país

No parlo de festivals o concursos, perquè en la majoria d'aquests el gruix del públic és poc significatiu. Em refereixo, més aviat, a espais més favorables per a la gent. Més llaminers, que els cridin l'atenció i hi vulguin tornar repetidament. És el cas, sense cap mena de dubte i en majúscules, de La Santa Market. Una zona d'oci, de gastronomia, de cultura... Un lloc per fer-hi vida social i molt atractiu per a la població. Tan cridaner que, al juliol, el 35% dels visitants han estat estrangers. Una esplanada de milers de metres quadrats que engloba milers de persones diàries. De fet, l'aforament és de 4.500 persones i s'omple de gom a gom un dia sí, l'altre també.

Desenes de persones gaudint del menjar i del beure a La Santa / Foto: La Santa Market

Obert des del 7 de juliol fins al 27 d'agost, són una mica més de set setmanes perquè desenes d'establiments gastronòmics es puguin donar a conèixer. A més, a través d'una de les millors maneres possibles, a parer meu: el camuflatge. Les persones que visiten La Santa no van allà per menjar. Almenys no exclusivament. Hi van per passar-ho bé amb els amics o la família a un espai de chill-out molt satisfactori i elegant, per xalar de les postes de sol i les llums càlides que decoren màgicament l'espai i per gaudir de la música en directe que ofereixen. En total, hi ha una desena d'escenaris des dels quals músics i petits grups amenitzen la vesprada dels assistents.

L'oferta gastronòmica i cultural es combinen excel·lentment / Foto: La Santa Market

Que quedi clar que no està pensat com una cosa per menystenir la gastronomia, sinó per combinar-se i potenciar-se mútuament amb altres elements socials. L'oferta resulta molt més atractiva si combines música, menjar i botigues per comprar accessoris i roba, que no pas tots elements individualment. És a dir, es reforcen i s'estimulen entre ells, esdevenint una fórmula única d'èxit. S'assembla, de fet, una mica a la idea de La Roca Village, però amb una bellesa natural molt més grandiloqüent i unes sensacions més màgiques.

Diferents establiments de l'espai / Foto: La Santa Market

En la meva primera visita a La Santa, nom amb què es coneix més popularment, vaig poder xerrar amb la cap de premsa de l'espai, Laura Conde, i el director del Market, Julio Rico. Tots dos m'explicaven un fet distintiu i meravellós de La Santa Market: el caràcter impulsador del mercat. És un aparador de petits locals 'gastro' que aterren per primera vegada a La Santa per tenir una primera retroacció amb el públic i, si veuen que aquest feeling és positiu s'animen a obrir un primer local a Catalunya. Aquest és el cas de Deleito, per exemple. Una empresa que ja compta amb cinc locals i pop-up al territori, però que el primer lloc on van servir hamburgueses va ser a l'esplanada més famosa de Santa Cristina d'Aro. Squadra és un establiment que va néixer a La Santa i ara ofereix les pizzes quadrades més famoses de Barcelona. Finalment, Pícaro és un local de Sant Feliu de Guíxols que s'està donant a conèixer sobretot gràcies a l'espai creat per Rico. La Santa Market revalora i ajuda a néixer locals gastronòmics que després ho poden petar arreu del país. Molt a favor d'aquesta iniciativa, que ja s'allarga fins als set anys d'existència (va obrir l'estiu de 2017) i esperem que arribi molt més enllà.