La setmana passada i com és tradició per aquestes dates, Quim Vila juntament amb el seu soci Siscu Martí van presentar el nou catàleg Vila Viniteca del 2024 amb una cuidada selecció de vins, destil·lats i productes gastronòmics al seu local de Canvis Nous, a la Ribera. Enguany i com els darrers trenta anys, la portada del catàleg està il·lustrada amb l’obra d’un gran artista; altres anys han desfilat per la portada obres d’Antonio López, Francisco Ibáñez, Moebius, Milo Manara o Miquel Barceló, entre d’altres.
Així, la portada d'aquest any està il·lustrada per un dibuix de Joan Miró de nom Femme fet amb llapis i cera sobre paper groc, amb la intenció de commemorar el quaranta aniversari de la mort de l’artista. El Quim fa broma i ens comenta que fins ara tenien el costum que les reproduccions les signés l’autor, avui, per això, l’autor no podrà venir a signar-les.
Mentre ens porten unes safates amb pernil ibèric Maldonado amb una copa de Recaredo Finca Serral del Vell Brut Nature, unes anxoves amb un xarrup de sake i una mica de pa amb tomàquet del forn de pa Vilamala, parlem de les etiquetes de les ampolles de vi. El Quim ens explica que aquesta moda comença als anys cinquanta amb Mouton Rothschild, que escull cada any un artista per decorar l’etiqueta de l’anyada, i així, una anyada dolenta com la del 73 a Bordeus es va vendre igual que altres anys més bons pel fet que l’ampolla portava l’etiqueta de Picasso.
Continuem amb salmó Keia i la sobrassada de Cal Rovira amb una copa d’un màgnum de 4 Kilos 2021.
Tornant al catàleg i les seves il·lustracions, el Quim diu que sempre han tingut molt bona relació amb el món cultural i especialment amb els pintors que els han fet la portada. La primera va ser amb el Perico Pastor, per cert, nascut a la Seu d’Urgell, client seu de fa molts anys; i va seguir la Júlia Pomés, la filla del Leopoldo Pomés. Han begut de moltes fonts, perquè molts artistes eren recomanats per galeristes i crítics d’art de la ciutat que els han aconsellat al llarg d’aquests trenta anys. Comenta que faran quelcom amb les il·lustracions originals ara que s’apropen els cent anys de la botiga, ja que actualment tenen una col·lecció de 33 peces originals.
La conversa va girant i tornem al vi i al concepte venda a l’avançada. A Bordeus, històricament, els comerciants de vins anaven pels cellers i compraven el vi abans que estigués embotellat, d’aquí el nom de venda a l’avançada; tastaven abans l’anyada i pactaven un preu amb el productor. A més, antigament, els comerciants de Bordeus embotellaven el vi a destí; per exemple, als anys quaranta, hi ha els mateixos vins amb una etiqueta diferent: existeix el mateix Château Cheval Blanc embotellat per la propietat, embotellat a Bèlgica o, fins i tot, embotellat a Londres. Els comerciants de vi compraven els vins en la bota, se l'emportaven i l'embotellaven a casa seva. És als anys seixanta quan neix l’embotellament a la mateixa propietat.
El festival continua i ens porten unes safates de rossa gallega, també una carxofa confitada i un rodó de vedella amb llenegues, tot regat amb un Shafer Hillside Select Cabernet Sauvignon del 2018. El Quim ha triat vins de les ciutats on va estar vivint Joan Miró, com Barcelona, Mallorca, Tarragona, París o Nova York.
Tanquem la presentació amb un comté de trenta mesos i un parmigiano reggiano del 2011, tot regat amb un excel·lent Charles Heidsieck Collection Crayères Millésimé 1983, un màgnum de quaranta anys per concloure l’homenatge als quaranta anys de la mort de Joan Miró.