El dissabte, tot sopant amb companyia de la bona, vàrem encetar una conversa sobre les subscripcions en el món del vi. L’Elie és propietari d’una botiga de vins excepcional, no per gran, sinó per la selecció de vins que ofereix i per l’experiència d’entrar-hi a comprar. Lluny del “paro en doble fila i compro una ampolla de vi, pim-pam”, entrar a la seva botiga esdevé una classe magistral i un regal pels sentits. L’Elie és un home savi, bon amic dels productors dels seus vins, i vetllador del coneixement vinícola dels seus clients. Quan obres l’ampolla, tot el que ell t’ha explicat sobre les persones que fan el vi i del paisatge on creix la vinya, fa que el gust sigui l’últim que valoris d’aquell vi. Tots aquells que escullen l’opció del wine subscription es perden vivències com aquesta.
El concepte subscription box va néixer als EUA el 2004. Tres clics que et solucionaven la vida: producte, periodicitat, i pagament automàtic, un batch shopping que et permetia oblidar-te de les llistes de la compra. La idea de negoci es va estendre ràpidament en molts sectors del mercat americà, sobretot en productes de consum periòdic: maquinetes d’afaitar, productes de bellesa, pinso per gos, productes de neteja…
El món gastronòmic aviat va comprar la idea de negoci, que arriba per salvar la vida de tots aquells que la cuina de casa no està a les seves agendes. Els meal kits temàtics, dissenyats estratègicament i fets a mida per tota mena de reclam dietètic: keto, paleo, mediterrani, baix en carbohidrats, kosher… La proposta ofereix menús setmanals per tota la família amb recepta inclosa que cuinaràs amb un aclucar d’ulls. Les dues grans triomfadores del sector són els gegants nacionals Hello Fresh i Blue Apron, tot i que actualment hi ha més de cent companyies que ofereixen meal kits.
La destresa dels genis del màrqueting aconsegueix convèncer al consumidor dels meal kits que està comprant una opció sostenible, saludable i econòmica, tot plegat una emboscada. Rebem la famosa caixa i d’entrada estem davant d’una escena mediambiental poc sostenible. El packaging: rebem setmanalment una pila de cartó, curulla de vegetals envasats individualment amb plàstic. Segon topall, la salut. Que som el que mengem, ja fa temps que ho sabem, i malgrat la sentència, poc sembla afectar a les joves generacions que no prioritzen encendre els fogons i viuen convençuts que les food box subscriptions són la resposta a la nova manera de viure.
Receptes dissenyades partint de productes top trending a xarxes, que no són ni de temporada, ni de proximitat, ni ecològics
Delegar la compra del producte que ingerim a un sector empresarial on la salut no és un core value, és un risc que el sistema sanitari americà pot assumir amb alegria. Tercer topall, l’estalvi. Receptes dissenyades partint de productes top trending a xarxes, producte que no és ni de temporada, ni de proximitat, ni ecològic. Si hi sumem el transport refrigerat, s’enfila el preu dels menús setmanals per una família de quatre s’enfila a 9,7 dòlars per persona i àpat, tot plegat 543 dòlars a la setmana… Si se’t acut cancel·lar la subscripció, que Déu t’hi ajudi!
Segons la revista Forbes, els resultats econòmics d’aquesta proposta de mercat encapçalen la llista del sector de les subscripcions. El mitjà periodístic assegura que la comoditat i el factor menú sorpresa són els culpables d’aquest èxit, i que la generació mil·lennista en són els màxims consumidors. Food Institute afegeix a l’estadística que la majoria són dones, entre 26-35 anys i que viuen en grans ciutats, fet que em fa pensar.
Conèixer els productes de temporada, anar al mercat, fer-la petar amb el pagès, saber d’on ve allò que mengem, planificar els àpats, preservar les cuines tradicionals, ser sostenibles i cuidar la salut del planeta és a l’abast de tots. Deixem-nos endur per l’encanteri de les food subscriptions i ho pagarem car.