A les noves cocteleries, tal com a les cafeteries de cafè d’especialitat, els està tocant el rebre. Se’n diu que són agents gentrificadors de la ciutat quan, de fet, el veritable problema ve de dalt i no de qui decideix obrir, amb molt d’esforç, un negoci que aposta per la qualitat i la millora d’un producte que per tradició s’ha tractat amb poca cura. Ho saben bé a la cocteleria FOCO, al barri de Gràcia, que han estat blanc de l’odi que genera el fet que Barcelona sigui la segona ciutat de l’estat amb el metre quadrat més car, a 4.430 €. La crisi d’habitatge es fa palesa i comporta una nova oferta pels nouvinguts, però la solució mai serà destrossar la façana d’un petit empresari.
FOCO va néixer fa 1 any i 5 mesos de la mà de Thomas Godfrey i Theo Thomas Queen, dos bartenders que arriben a Barcelona del Regne Unit per treballar en bars com ara Paradiso i Two Schmucks. Han volgut portar la manera de fer anglesa a casa nostra sota el concepte d’una cocteleria clàssica, la de les 2 parts d’alcohol, 1 dolça i una altra àcida (tenen com a referent el mític bar londinenc Milk & Honey), però incorporant noves tècniques, moltes de les quals provenen del món de la cuina, per oferir altres estructures i textures.
“Vam inspirar-nos en uns clubs privats que als anys 50 hi havia per tot el món, i que es deien Foreign Correspondants. Eren punts de trobada pels corresponsals dels diaris i d’altres mitjans de comunicació, i encara ho són, a les principals ciutats del món. Allà s’hi dona una barreja de diverses nacionalitats, cosa que trobem molt enriquidora, i que també passa al nostre bar”, explica en Theo, que afirma que al seu bar la clientela és 70% local i 30% estrangera.
La nova carta de FOCO, estrenada fa tot just 3 setmanes, és la més àmplia de la ciutat, amb un total de 27 còctels, construïda en 3 parts: 12 nous còctels de temporada, 5 clàssics i 5 còctels prebarrejats i embotellats, tots a 13 € la copa. Com a pilars centrals de l’oferta, destaquen la frescor i l’equilibri, que doten dels còctels de FOCO d’una bona estructura, lleugera i agradable. Alguns exemples: Delicious Sour, a base d’absenta, ruibarbre, vermut rosat, llimona i clara d’ou; 20 th Century, com un sgroppino venecià, amb ginebra, xocolata blanca caramelitzada, xampany, aquavit i sorbet de yuzu, que és el còctel més demanat juntament amb El Diablo, que s’aixeca amb folre i manilles sobre mescal, tequila, ferment de mora, gingebre, hibisc i mascarpone.
L’espai, d’aire industrial, modern i desenfadat, s’obre lluminós al carrer de l’Encarnació, a la Gràcia alta, i convida des de les 18 h de la tarda a passar-hi a fer un glop, sigui a les barres o contrabarres o a la terrassa gustosa i ben emparada.